بانوی پر افتخار کشتی البرز

به گزارش مجله سرگرمی، راضیه شعبانی- البرز- خبرنگار:ورزش کشتی که در کشور هواداران بسیاری دارد، در بخش بانوان نیز سال هاست که توانسته جای خود را پیدا کند، تا جایی که یکی از این قهرمانان در استان البرز توانسته موفقیت های متعددی را با سختکوشی به دست آورد.

بانوی پر افتخار کشتی البرز

ساحل گوران کشتی گیر 28ساله البرزی که 7 سال متوالی روی سکوی نخستِ کشتیِ کشور بوده، از نخستین بانوانی است که وارد این رشته شده است. گفت وگوی خبرنگاران را با این ورزشکار می خوانید.

  • چگونه وارد این رشته شدید؟

برادرم از قهرمانان کشتی در استان بود و پدرم هم در این رشته فعالیت داشت و از آنجا که در خانواده ای ورزشی بزرگ شده بودم، علاقه بسیاری به کشتی داشتم. در سال 85 هرچه تحقیق می کردم به من می گفتند این رشته برای بانوان در ایران وجود ندارد، به همین دلیل جودو را که نزدیک ترین ورزش به کشتی بود انتخاب و یک سال در آن تمرین کردم. پس از مدتی متوجه شدم رشته ای به نام آلیش بانوان، که کشتی با کمربند است و لباس پوشیده ای دارد و حتی مسابقات برون مرزی هم برای آن برگزار می گردد، وارد ایران شده، بنابراین تصمیم گرفتم که این رشته را آغاز کنم.

یکی از برترین کشتی گیران آن دوره را که به تهران برای تمرین می آمد، پیدا کردم و 6 ماه با وی تمرین کردم و سپس به مسابقات قهرمانی جوانان اعزام شدم. در همان سال توانستم سایر رقبا را شکست دهم و رشته کشتی را با قهرمانی آغاز کنم. وقتی برای ادامه تمرین به کرج برگشتم، بهاره فیاضی به دلیل مسائلی که برای تردد از تهران به کرج داشت دیگر به اینجا نیامد و تصمیم گرفتم خودم این رشته را پرورش دهم و به همین دلیل فیلم های کشتی گیران خارجی را در این بخش نگاه و فن ها را با برادر و پدرم تمرین می کردم.

  • تا به حال چه عناوینی کسب نموده اید؟

از سال 85 رشته کشتی را در بخش آلیش بانوان آغاز کردم و خوشبختانه از همان سال توانستم عضو تیم ملی جوانان شوم و 2 سال متوالی قهرمان جوانان شدم و 7 سال متوالی نیز در سکوی نخست قهرمانان در رده سنی بزرگسالان بودم. در سال 94 نیز به عنوان نخستین بانوی کشتی گیر ایران برای نشان دادن حرکات نمایشیِ اسپورت آکورد به روسیه اعزام شدم. همچنین دارنده مدال طلای آسیا در سال 92، مدال برنز آسیا در سال 94 و فنی ترین کشتی گیر مسابقات در سال 94 بوده ام.

  • با توجه به این که در آن موقع تعداد کمی از بانوان به این رشته گرایش داشتند، حریف تمرینی شما چه کسانی بودند؟

متاسفانه حریف تمرینی نداشتم. مجبور بودم در باشگاه ورزشی ای که می رفتم به دوستانم کشتی را از پایه آموزش دهم تا درواقع حریف تمرینی داشته باشم. یعنی از 16 سالگی هم مربی بودم و کشتی گیر پرورش می دادم و هم خودم تمرین می کردم. حتی پس از مدتی چون سنم کم بود و نمی توانستم مدرک مربیگری دریافت کنم، خانم میرزایی، نایب رئیس فعلی هیات کشتی به دلیل مشغله ای که در آن موقع داشتند و نمی توانستند با ما تمرین نمایند، با کارت خودشان برای ما سئانس می گرفتند. خوشبختانه با همین روند هم توانستم افراد زیادی را برای انتخابی تیم ملی تربیت کنم.

  • لیگی برای این رشته وجود دارد؟

تاکنون هیچ لیگی برای آلیش بانوان وجود نداشته، اما طبق وعده های داده شده از سال جاری اقدامات لازم برای برگزاری آن در حال برنامه ریزی است.

  • دغدغه شما در کشتی چیست؟

وقتی صحبت از کشتی بانوان می گردد، بعضی مسائل و محدودیت ها مطرح می گردد که برخاسته از دیدگاهی اشتباه در رابطه با پوشش بانوان است و این در صورتی است که پوششمان کامل است. ما پهلوانان و اسطوره های بسیاری در کشتی داشتیم و اگر نصف هزینه و وقتی را که برای سایر رشته ها می گذارند برای کشتی صرف نمایند، ده برابر نتیجه خواهند دید. کشتی بانوان به اندازه آقایان از اهمیت و قدرت بسیاری برخوردار است و فقط نیازمند توجه بیشتری است.

  • بزرگ ترین مشکل در این ورزش چیست؟

با توجه به این که در استان هیچگونه کار تبلیغاتی برای این رشته نوپا صورت نمی گیرد، بسیاری از علاقه مندان از وجود کشتی آلیش در بخش بانوان اطلاعی ندارند و همین موضوع باعث شده است تا در قهرمان پروری با مسائل متعددی روبه رو باشیم، بنابراین نصب بیلبوردهای تبلیغاتی و استعدادیابی در این رشته ضرورت دارد.

  • آیا مسئولان از شما به عنوان یکی از بانوان قهرمان کشتی، حمایت می نمایند؟

درواقع از من نه تنها هیچ حمایتی از سوی مسئولان سابق فدراسیون صورت نگرفت، بلکه برای پیشرفت من سنگ اندازی هم می کردند. حتی با وجود افتخارهایی که هم خودم و هم شاگردانم در مسابقات برون مرزی برای کشور کسب نموده ایم، برای دعوت به اردوها اقدامی نشد و درواقع مورد بی مهری مسئولان نهاده شدم.

  • انتظار شما از مسئولان چیست؟

از مسئولان انتظار دارم که عدالت را رعایت نمایند و درواقع بدون پارتی بازی استعدادهای این رشته را پرورش دهند و باعث پیشرفت آنها شوند، چراکه اگر عدالت در رشته های ورزشی حاکم باشد، با نتایج بیشتر و بهتری روبه رو خواهیم بود.

  • چه کسانی در موفقیت شما موثر بوده اند؟

در زمان مجردی پدر و برادرم همیشه حامی من بودند و از زمانی که متاهل شدم نیز همسرم که خود او هم از قهرمانان این رشته است، از من حمایت نموده است.

  • سخن آخر؟

تا سال 93 هیچ فدراسیونی برای این رشته وجود نداشت، اما بعدا این رشته زیر نظر فدراسیون کشتی نهاده شد و شرایط تمرینی و اعزام به اردوها منسجم تر شد و بسیاری از افراد هم وقتی مدال آوری بانوان را می دیدند، برای فعالیت در این رشته مشتاق شدند، بنابراین بهتر است با شرایطی که حاکم شده، از ظرفیت و توانمندی بانوان هم در این بخش استفاده نمایند و شاهد حضور بیشتر بانوان بر روی سکوهای دنیا در کشتی آلیش باشیم.

  • کشتی بانوان در پیچ و خم مسائل

رز حسینی- البرز - خبرنگار: کشتی که بیشتر با فعالیت و افتخارآفرینی در بخش آقایان شناخته شده است، این روزها طبق اعلام نایب رئیس فدراسیون کشتی بیش از هزار فعال و قهرمان زن دارد که بخش اعظمی از این بانوان را البرزی ها به خود اختصاص داده اند، اما در این میان بانوان کشتی گیر مسائل متعددی از جمله تبلیغات و اطلاع رسانی عمومی برای جذب علاقه مندان دارند.

نایب رئیس هیات کشتی البرز با بیان این که استان بانوان قهرمان بسیاری در رشته کشتی دارد، گفت: با گذشت بیش از یک دهه از ورود بانوان البرزی به کشتی آنها از ابتدا به خوبی توانستند افتخارات بسیاری را در رقابت های درون مرزی و برون مرزی کسب نمایند. مونا میرزایی ادامه داد: با این که محدودیت های بسیاری در این رشته برای بانوان وجود دارد، اما با عشق و علاقه ای که ورزشکاران این رشته به کشتی دارند، تمامی مسائل را نادیده گرفته و با تمام توان برای پیشرفت خود کوشش می نمایند. وی همچنین اضافه کرد: متاسفانه هنوز پذیرش فعالیت خوب بانوان برای آقایان قابل قبول نیست و بخش اعظمی از پتانسیل بانوان را نادیده می گیرند و این در صورتی است که بانوان از توانایی بسیار بالایی برخوردارند.

نایب رئیس هیات کشتی استان در ادامه گفت: از نخستین مسابقات کشتی در بخش آلیش همیشه سکوهای اول تا سوم به کشتی گیران البرزی اختصاص داشته است، اما این در حالی است که این روزها با مسائل بسیاری برای توسعه و ترویج این ورزش روبه رو هستیم. وی با اشاره به مسائل کشتی در بخش بانوان گفت: ما با گذشت سال ها از فعالیت بانوان، همچنان اجازه نصب بنر اطلاع رسانی در سطح شهر را نداریم، حتی بعضی اوقات برای اطلاع رسانی موفقیت های بانوان در مسابقات آسیایی هم با مسائل بسیاری روبه رو می شویم.

میرزایی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از خانواده ها تصور می نمایند که فعالیت فرزندانشان در این رشته آسیب های جدی از جمله شکستن گوش آنها در بر خواهد داشت، اما نه تنها این موضوعات برخاسته از تفکر غلطی است که رواج یافته، بلکه در صورتی که اجازه اطلاع رسانی در شهر داده گردد، می توان علاقه مندان را به این ورزش جذب کرد.

10az10.ir: 10az10: آگهی رایگان، رپورتاژ رایگان، آگهی بنری ارزان، خرید بک لینک

sobhemehriz.ir: صبح مهریز | مجله فروش و راهکارهای بازاریابی مدرن و دیجیتالی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 36098

به "بانوی پر افتخار کشتی البرز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بانوی پر افتخار کشتی البرز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید